-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11443 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

دختري شانزده ساله هستم . در دوستي و دوست يابي مشكل دارم . در دورهء راهنمايي اين طورنبودم , ولي در مقطع دبيرستان با اين مشكل مواجه شدم . ديدن بعضي رفتارها در هم كلاسي ها برايم قابل تحمل نيست . چگونه مي توان دوست دائمي و صميمي و صادق پيدا كرد؟

ايام جواني از مشكل ترين و حساس ترين دوران عمر است , و چون جوانان و حتي پدران و مادران , به اين مسئله توجهي ندارند, دچار مشكلاتي مي شوند, كه خانواده ها را به تلاطم و دگرگوني هاي رفتاري و رواني دچارمي سازد, و گاه براي جوان موقعيت سختي پيش مي آيد كه موجب تأسف مي شود و او روزگار درازي را با نگراني واضطراب سپري مي كند و با ناراحتي هايي رو به رو مي شود كه درگير آن ها است .

اگر در اسلام تأكيد شده با همه كس دوست نشويد, به خاطر اين است كه بعضي از افراد راه كجي را به انسان پيشنهاد مي كنند. رفاقت با عناصر فاسد و همنشيني با گناه كاران مصيبت بزرگي محسوب مي شود.

كسي كه رفيق بد دارد. به كمالات فطري نمي رسد و كمالات فطري و فضائل خود را از دست مي دهد و به محروميت ها و آلام دنيوي و كيفرهاي اخروي دچار مي شود و موقعي كه سيه روز و بدبخت شد و دين و دنيايش تباه گشت , اظهار ندامت مي كند و آرزو مي كند اي كاش با چنين عنصر فاسدي طرح رفاقت نريخته بود. (1).

اولياي گرامي اسلام در سخنان حكيمانهء خود خطر رفاقت هاي مضرّ را خاطر نشان كرده اند. علي 7در نامه ءخود به حارث همداني توصيه كرده است : .(2)

در روايت ديگر از آن حضرت آمده است : .(3)

اشكال دوستان نابات در دوران جواني از آن جهت است كه جوانان از يك طرف به خواهش دل , عاشق دوستي و رفاقتند و ميل دارند با يك يا چند نفر از همسالان خود رفيق و صميمي شوند; لذا ممكن است در اين مسئله افراطكنند و دوستان تبهكار و ناصالح را به دوستي بر گزينند.

بيداري غريزهء جنسي در جوانان ايشان را متوجه گروه همسالان خود مي نمايد و وارد جهان تازه اي مي گرداند.در اين مرحله بسا مفاسدي به وجود مي آيد و اشكال از اين ناحيه است كه غالباً جوانان با احساسات زودگذر, نه بامحاسبات عقلي و تدبيرهاي حساب شده كسي را به عنوان دوست اختيار و رابطهء عاطفي بر قرار مي كنند.

بنابراين در مورد انتخاب دوستان بايد همواره معتدل و ميانه رو باشيد و تندروي نكنيد و بي حساب به آنان اعتماد و اطمينان ننماييد و از حدود عقل و مصلحت قدمي پا فراتر نگذاريد. به فرمودهء مولا علي 7 .(4)

بنابراين بايد دوستي و دوست يابي بر اساس عقل و عاقلانه باشد يا در دوستي بايد احتياط كرد و با همه كس رابطهء دوستي بر قرار نكرد و به سلام و عليك اكتفا كرد. نداشتن دوست بهتر از داشتن دوست هاي مشكوك يا ناباب است . تا وقتي كه رفيق مورد علاقه امتحان نشده است , اعتماد نبايد كرد.

(پـاورقي 1.فرقان (25 آيهء 28

(پـاورقي 2.محمد تقي فلسفي , جوان , ج 2 ص 312

(پـاورقي 3.همان , ص 313

(پـاورقي 4.همان , ص 328



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.